Tuesday 26 April 2011

belangkas.

hah,korg pnh mkn belangkas x? ritu g perlis, bpk ajk g kuala kedah mkn laksa. kt kedai tu byk la jual mknn2 laut. tepi laut kn. ttbe bpk ty, "nk mkn belangkas x?". jwpn aku, "belangkas bleh d mkn ke?". hoh, 1st tyme weh. nk jugk la merse kn. ni la rupe belangkas ny lepas di bako.blogger-emoticon.blogspot.com




nmpk x yg kale ijau2 tu. tu la telo2 dy. byk gile. agkny brjuta2 kot. bygkn seko belngkas leh brtelo byk tu. dasat. blogger-emoticon.blogspot.combelngks nih xbyk isi pn yg leh d mkn. leh mkn telo dy je.

selain belngkas, aku order kerang bakar. mmg tringin gile. lg2 pencicah dy py la sdp.

air asam best.

khusyuk gle ha.blogger-emoticon.blogspot.com

*sedikit info psl belangkas :

Belangkas ialah sejenis haiwan yang hidup di laut masin dan sedikit di paya air tawar. Belangkas mudah ditangkap di tepi-tepi pantai kerana tidak menggigit.

Belangkas adalah dari famili Limulidae. Nama saintifik belangkas yang hidup di pinggir pantai ialah tachypleus gigas dan yang ditemui di kawasan paya ialah carcinoscorpius rotundicauda.

Haiwan ini merupakan artropod laut yang bentuk badannya mirip kepada 'ketopong besi' tentera dan juga mempunyai ekor yang panjang dan tajam. Ia boleh mencapai saiz sehingga 51 cm (20 inci). Mana-mana anggotanya yang putus boleh tumbuh semula dan ia juga mempunyai sistem keimunan yang menakjubkan.

Peribahasa dalam masyarakat Melayu iaitu 'macam belangkas' bermaksud lelaki dan perempuan yang bergerak bersama-sama ke mana-mana sahaja. Kita akan temui belangkas di laut cetek dalam keadaan berdua-dua iaitu seekor jantan dan seekor betina.

aku pn bru tau psl sume info ni. kte share2 knowledge brsme la ye.blogger-emoticon.blogspot.com

2 comments:

  1. sian ko ea baru pertama kali mkn..dh 22 thn baru jumpa..sian2..hahaha=p

    ReplyDelete